Ungas depression sopas under mattan!

Som ni kanske minns så har många skolskjutnings fall ägt rum för ett tag sedan. Det spred sig som en epidemi.

Man skyller på att eleverna varit mentalt sjuka eller störda, men felet bör absolut inte skyfflas över på dem! De efterföljande undersökningarna var många, alla sökte en ny syndabock när de förstått att barnen inte mått bra. Alla fick en del av slagget. Familjen, samhället, regeringen, skolan, internet osv.


Vems fel är det att barnen glöms bort?

Vi lever i en allt stressigare värld, mina medmänniskor. I gymnasiet skall allt mer information klämmas in i kurser, under samma tidsperiod som förr. Barnen utsätts för mobbning och prestationspress. Då har alla rätt att tala ur sig, få ett utlopp för all stress. Det är inte deras fel om de inte orkar med trycket.

Med tanke på de årligt återkommande visiterna hos skolhälsovårdare och kurator tycker jag att det är konstigt att ingen märker dessa förändringar.
Själv blev jag "tvingad" till skolkuratorn efter att jag bröt ihop mitt under skoldagen. Det var inte särskilt trevligt. stressen med studier och kaotiska hemmaförhållanden rev mitt sinne i bitar. Nå, kuratorn ja, hon är ganska ung till utseendet och är vänlig och så. jag gick dit mellan 1-2 gånger i veckan, ända tills jag fick nog. En dag gick det helt enkelt upp för mig att jag kände mig värre när jag kom därifrån än då jag for dit.

Nu i efterskott när jag ser tillbaka så vet jag varför. Hon är inte riktigt kompetent. Hon gjorde samma tester varje gång (alltid med deprimerande resultat) hon hörde inte på vad jag sade henne, och hon sa hemskt fel saker. Jag berättade att jag bara kan tala med mina kompisar om mina problem eftersom hemma situationen var som den var. Hennes råd var att jag skulle sluta prata med mina kompisar eftersom de kanske tycker att jag är jobbig...

Om man har en vän, väntar man sig att man kan prata med denne eller hur? Det kan jag!

En annan av mina bekanta, som är nykterist av tro, var med om något hon fann traumatiskt under en fest med fulla klasskamrater. Hennes kurator gav rådet att börja dricka alkohol så hon skulle förstå hur man tänker när man är påverkad. Jag börjar starkt tro att något är fel här!

Efter alla dessa skolskjutningar var det på högsta plats att det skulle se professionellt ut, man började med extra kuratorer och psykvård i skola och å jobben. Men hur har det hela ändrats nu? Det var en tillfällig spurt för ungas mentala hälsa, men nu dalar intresset igen.

Depression bland unga är inget att leka med. Om det pågår länge är risken för självmordsförsök och bipolär sjukdom i hög grad en fara att räkna med!

Slut fakta. ca 8 av 10 flickor är lätt deprimerade, samma siffra hos pojkar är 4 av 10. det finns en hormon som påverkar hur mottaglig man är för stress relaterade problem, pojkar lider därför mindre av det än flickor.  Däremot är antalet självmord större hos män.

Ignoreras pojkars depression?


Kommentarer
Postat av: SOFIE - Följ med mina äventyr!

Hejhej! Händer något roligt ikväll?:)

2010-11-05 @ 18:54:40
URL: http://sofieahl.blogg.se/
Postat av: Christopher

Viiiiiiiisst

2010-11-05 @ 19:09:16
URL: http://christopherdenstore.blogg.se/
Postat av: MOLLY

Hejjsan!

Vilken söt blogg du har.

Allt bra? (:

KRAM

2010-11-05 @ 19:14:02
URL: http://mozzans.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Träffande blogg, :)

/kaya

2010-11-05 @ 19:15:34
URL: http://bohemians.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0